Kalilayau dan cendawan tekukur

image

Inilah pokok kalilayau yang Abuya sebut dalam sajaknya. Salah satu tumbuhan melata di anak sungai atau parit yang menjadi makanan Abuya ketika kecil. Ketika itu kemiskinan merata. Untungnya banyak tumbuhan dan ikan darat belum banyak pupus oleh pembangunan. Sekarang? Semuanya sukar diperolehi. Keli sungai, puyu, sepat, haruan dll payah dicari.

Tapi, sapa nak rasa kali layau goreng dan cendawan terukur boleh la datang kolam.Masih ada di sini. Bagi mengenang nostalgia 30tahun dahulu. Cendawan tekukur goreng berada dengan kacang botol. Pergh!!! Kita dah import isteri En Wahab menjadi chef kehormat di sini. Cuma ikan kita tak pancing hari ini sebab lauk semalam masih banyak lagi..

Kolam, Kuang.
10.18am, Dis 15, 2013

Advertisements

One thought on “Kalilayau dan cendawan tekukur

  1. Cendawan tekukur -kalau di sabah dikenali juga dgn nama kulat KADAP. Memang menyelerakan walau hanya dimasak tumis. Mula2 tumbuk bersama anak udang(kalau ada udang sungai lagi sedap), lepas itu tumis bersama bawang besar sahaja, tambah garam secukup rasa dan perasa(aji no moto). Bila sudah masak angkat dan hidang.
    Ikan puyu -masih banyak di Kota Belud, Sabah tempat en. Amran. Banyak dijual di pasar mingguan samada hidup atau yg sudah dibuat jeruk ala Kota Belud dikenali dgn IKAN PANGI

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s