Testimoni 1 – Pengalaman Peribadi Penulis (diabetes)

ourSNE Blog

Saya berkhidmat di Mekah sebagai mutowwif sejak bulan 11 tahun 2012 hingga bulan 5 2013. Semasa saya di Mekah, saya perasan ada tanda-tanda saya dah kena kencing manis. Cuma tak chek doktor sebab terlalu sibuk. Dalam keluarga, Mak ada kencing manis, 2 org abg pun kena. Mak pesan, kalau nak tau dah kena senang, buang air kecil tak payah jirus, tengok semut datang ke tak. .

Saya cuba, bila dibiarkan, penuh semut hitam datang kerumun. Patutlah cepat penat. Mudah letih. Ketika tu badan saya dah mula susut dan kecut. Berat turun dari 65 ke 57, bibir dan pipi pucat. Cepat lapar dan haus. Kerap minum air. Malam bangun 1-2 kali kencing. Sendi-sendi jari tangan mulai kebas. Ketika pakai t shirt atau kain, kalau jari tersangkut di baju, rasa sakit. Nak buka penutup botol mineral tak mampu sebab jari-jari dah tak ‘grip’. Mata kabur dan berair. Buang air tak lawas dll…

View original post 321 more words

Tinggalkan Jawapan

