***Jakim oh Jakim***

Salam ceria. Moga semua pembaca sehat dan dapat meneruskan semua aktiviti perjuangan walau di mana anda berada. Dah 2 hari menunggu stok buku sejarah Rasulullah saw susunan Syh Nasar tak tiba-tiba. Us Busu Limat dan Us Fuad N9 dah order, anjang kena uruskan, tapi stok dah habis. Korang dah baca ke belum? Kena segera dapatkan. Rasa anjang, ni buku susunan pelajar Arqam yang pertama setebal ni. 500 ms. Hard cover. Ada gambar warna lagi. Paling penting, Syh Din atau Syh Nasar ni anak didik jemaah. Hidup dalam pendidikan Rasulullah saw. Memperjuangkan sistem Tuhan. Bukan menulis sejarah Rasulullah semata-mata, sunnah baginda ditolak tepi. Kupiah pun tak mampu lekat kat kepala.

Akhir zaman macam ni la. Ramai yang pandai bercakap tentang Islam tetapi realiti kehidupan bercanggah dengan Islam. Senang cite, tak semua jamil tu cantik, tak semua khair tu baik, tak semua masyitah tu sama dengan Masyitah bint Firaun…. Tak semua harun tu taat. Eh….(bi dun ta’liq) Tak semua nama macam nama Nabi, berakhlak mulia. Sebab itu kena ada pimpinan mursyid. Mudah-mudahan anjang dan korang semua kekal dalam pimpinan. Uhibbus solihien, wa lastu minhum.

Semalam xpdc ke Ipoh dengan pimpinan remaja Sentul. Dapat la bertukar-tukar fikiran. Kebetulan ada pertemuan dengan PZ, Syh Johan. Remaja seperti Takwa, Lokman, Suhaimi tak mustahil akan menjadi pemimpin pelapis perjuangan jika mampu absorb segala ujian dan cabaran dalam menangani pendidikan. Us Nizam dan Ustzh Nora diharap dapat terus gigih mendidik anak-anak, buah hati RSA ini.

Jadilah orang yang benar-benar mempertahankan agama. Bukan hanya bercakap tentang agama. Menzahirkan kebenaran, membuat sistem. Bukan bercakap, bercakap dan bercakap. Pastu orang lain nak buat, kita halang. Mentang-mentang ada kuasa. Macam Jakim. GISB buat KTS, Punyalah kecoh tak setuju. Popular la sekejap timbalan menteri yang dah lama tak popular tu. KTS tu cara GISB nak bantu kerajaan la. Nak bantu Jakim. Patutnya bila orang nak bantu kita…. Ahlan WA sahlan. Ni tak. Kita serang macam-macam. Walhal KTS nak ajak Isteri taat suami 100%. Hari ni bila keluar paper 77 pasangan bercerai setiap hari, mulalah komen, kita kena pandang dari sudut itulah…. Inilah. Lebih tak senonoh bila ada ura-ura nak buat garis panduan untuk para penghibur secara Islam tapi dalam masa yang sama, sangat memalukan… Ia garis panduan je, tak wajib ikut. Apara…. Islam untuk diamal la. Macam takut je. Baik tak yah buat. Betul tak? Macam buku panduan rumahtangga ….. Seks Islam, keluaran KTS, Punyalah marah. Jakim buatla, Rakyat dah lama tunggu. Bila GISB buat marah… Yang tentang pologami tak payah le buat, tu orang semua tau. Jakim tak akan mampu. •нëнëнëнëнë•‎​•нëнëнëнëнë•‎​ .

Satu lagi…. Sibuk bangga dengan rakyat Malaysia yang terlibat buat menara jam yang dah beberapa kali terbakar tu. Yang anjang ‘hangat’ tu, gambar menara yang ada lafzul jalalah tu diletak di muka depan paper. Paper tu bukan orang hormat. Lagi-lagi lepas baca dan jadi kertas belacan. Diletak bersepah-sepah. Kalau buat dengan niat dan tau haramnya, boleh jatuh kafir kerana menghina nama Allah. Abuya semasa di Mesir, pernah berjalan tip toe mengelak cebisan kertas bertulis ayat quran dan kalimah yang mulia dalam kedai jual kitab-kitab. Pastu Abuya ulas, inilah antara sebab negara mereka terhina sebab tak pandai memuliakan kalimah-kalimah Allah.

Berbalik kepada cerita Mekah. Kalau takat kerja dengan orang, itu kuli. Inilah mentaliti orang Melayu. Kuli pun nak bangga. Tapi GISB buat Bandar Islam di kampung Rasulullah saw. Ada istana, kenderaan mewah, baqalah, mataam, ada chalet 8 bilik, 2 kolam renang, di lokasi sangat strategik. Ternakan haiwan yang menjadi kecintaan Rasulullah saw. Kuda, unta dan kambing. Mereka umpama badwi dari Malaysia, hidup di padang Pasir. Tetapi sangat berwibawa. Bersih, tersusun, moden. Yang penting mereka adalah tuan-tuan. Bekerja untuk Allah. Berjuang… Bukan bekerja dengan mana-mana syarikat untuk membina menara yang mengalih pandangan umat Islam dari menghayati kehebatan Kaabah yang di bina oleh Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Nampaknya anjang memakai spek yang berbeza dari Awang Selamat pakai. Anjang lebih bangga dengan Cikgu Rahman Bunglow, Syh Kadir, Sy Inaam, Sy Farul, Adib, Humam dan semua kawan-kawan di sana di bawah panduan dari wasilah RSA, Bonda Ummu dari apa yang orang lain banggakan. Ok ….jumpa lagi.

Bilik Rumah Nur El Amin, BCH.
6.28pm, Okt 16, 2011
Anjangmuor@Wordpress.com

Advertisements

2 thoughts on “***Jakim oh Jakim***

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s