JIWA kena BESAR, baru CITA-CITA jadi TINGGI

Mat'am Qasr Lubnan

Restoran Ikhwan Jordan

Salam. Apa khabar semua? Yang masih belajar, teruskan belajar. Yang sedang latih nasyid dan percussion, sungguh-sungguhlah kuasai. Yang dah naik nama untuk dinikahkan, perhalusi ilmu fardu ain dan ibadah. Hantar power banyak-banyak. Yang dah kahwin, menunggu kelahiran anak, tahniah. Berjaya juga menjadi bapa/ibu. Yang tercalon untuk poligami, bersedialah… ujian sebenar baru bermula. Buktikan kalian adalah buah hati Abuya dan Saidi.

Ko orang tau tak, kalau korang tau tak, mesti anjang yang cakap. •нëнëнëнëнë••нëнëнëнëнë• .

Siapa yang memegang dunia sejak sekian lama ini? Yahudi? Barat? Russia? Jepun? Malas nak fikir… tengah layan PSP? Tengah berBB? Sebenarnya siapa yang menguasai sesuatu kawasan, cakap dunia takut besar sangat. Aku ingat kata Abuya, yang menguasai sesuatu kawasan, negeri, negara, ekonomi dan lain-lain bukannya majoriti. Sebenarnya minoriti. Siapa mereka? Come on…. Share your opinion… orang Arab kata, شارك ! شارك! Syarik, syarik!… yang aku dengar (kalau silap, mohon sesiapa yang ada info betulkan) Abuya kata, yang menguasai sesuatu seperti yang kita sebut tadi, orang yang ada CITA-CITA.

Cita-cita pulak tak da kena mengena dengan fizikal. Dia bentuk maknawi. Dorongannya rohani. Haa dah tinggi perbahasan kita ni, ada yang dah malas baca nampaknya? Apala korang, semua nak cepat, nak simple-simple, tak nak ilmiah-ilmiah, selalu sangat makan mee segera, pegi Bandar cari burger, segera gak, bancuh kopi, 3 in one, segera lagi. Cerita pun nak segera. Kena la ada muqaddimah, isi dan penutup. Abuya ketika di soal siasat dalam ISA (kalau salah tolong betulkan), didudukkan di bangku, tanpa tempat letak lengan dan sandar. Suluh dengan lampu. Yang menyoal 6 orang, di belakang lampu. Lahirnya, yang menyoal nampak Abuya, Abuya tak nampak mereka. Selalunya, sebelum habis jawapan satu soalan, dah masuk soalan ke 2 dari seorang lagi. Sajaaa. Setiap 4 jam, yang 6 orang ni bertukar orang, rehat sambil berasap, yang kena tanya tak da rehat. Tanpa tidur. Mungkin mereka mengharap Abuya letih, collapse. Setiap soalan Abuya jawab macam ceramah, ada muqaddimah, isi-isi dan penutup. Akhirnya mereka bertanya: ‘Ustaz tak ngantuk ke? Tak letih ke?’ Abuya jawab: ‘Saya dah biasa tak tidur malam sejak remaja’ ok kena sabar sikit ye…

Saiz cita-cita seseorang didorong oleh saiz jiwanya. Besar jiwa, besarlah cita-cita. Kecik jiwa, keciklah cita-cita. Kita cuba susun dari bawah, paling haprak sekali, hingga paling tinggi dan mulia.

1.Cita-cita peribadi.
Cita-cita untuk diri saja, Fikir diri je. Untuk lepaskan dirinya sahaja. Tak nak fikirkan orang lain.walaupun keluarga sendiri. Pedulikan, korang nak susah senang, korang punya pasal. Aku tak nak campur. Ni kalau kat Yayasan ni, jenis makan mee segera, kepala masuk dalam locker. •нëнëнëнëнë••нëнëнëнëнë•
.
2.Keluarga
Hak ni, apa-apa mesti keluarga. Anak saya la, isteri saya la, pak la, mak la. Semua dibuat untuk keselesaan family. Jiran nak lapar ke, tetangga nak sakit ke, peduli apa… ko orang pun bukan fikirkan aku. Setakat keluarga je la perjuangan dia. Ada bekas ahli Jemaah, dulu bukan main nak tawan dunia, sekarang… ana nak selesaikan keluarga ana dulu la…

3.Taman, surau
Apa-apa yang di fikirkan pasti untuk kampungya, taman perumahannya, atau surau masjid tempatnya. Tak lebih dari itu.

4.Negara
Semua tumpuan jiwanya adalah demi Negara. Cita-citanya Negara jadi maju dan terkenal. Yang ni cita-citanya lebih besar

5.Bangsa
Semua tumpuan jiwanya adalah demi bangsanya. Yang ni cita-citanya lebih besar lagi. Sebab bangsa melepasi sempadan politik dan geografi.

6.Agama atau syariat
Semua tumpuan jiwanya adalah demi agamanya atau idologinya. Kalau Islam, islamlah. Yang ni cita-citanya lebih besar…. Lebih besar dari bangsa.

7.Tuhan
Semua tumpuan jiwanya adalah demi dan untuk Tuhan. Yang ni cita-citanya paling besar. Ini kerja rasul-rasul. Kita nak tiru yang ini lah…

Jadi Abuya ajak kita kenal, cinta, takutkan Tuhan. Memperjuangkan Tuhan dan sistemnya dalam kehidupan di seluruh dunia. Abuya pernah cakap, nanti tukang-tukang masak kita pun akan terbang seluruh dunia. Dulu main yakin je, otak pun jenis malas nak fikir. Hati mudah je. Yakin je, takkan Abuya bohong. Bila fikir balik sekarang, kalau guna logic sakit kita. Ketika itu budak-budak Arqam ramai yang selekeh lagi. Kalau kat Sg Serai, apa nama!? haa MAKSI golongan artist tu lain la. Smart. Macam Sy Amin Sani, kita datang pun buat tak layan je. Macamlah kita dari tanah, depa dari Kristal (jangan mare..gurau je) U.Ibrahim kelam panggil yang pelajar lelaki maksiyun. Yg perempuan, maksiat (bukan ana ye, Brahim Kelam)

Pentenak Cilik

Asif dan itik-itik

Majoritinya budak Arqam jubah putih dah lusuh, kain pelikat dah berspring, jenis murah, strika pun tadak, selipar selalu hilang, biasa la nampak yang pakai, dua dua kanan, dua dua kiri, sebelah tinggi, sebelah rendah, lain-lain warna, atau kaki ayam je sebab kena rembat. Teringat dulu, aruah Us Hasan Bt Hampar, kecil-kecil orangnya, naik darah, budak rembat selipar dia. Dia bersaiz kecik, budak-budak ingat kasut member. Nah … kena titik kaki. •нëнëнëнëнë••нëнëнëнëнë• terima kau…

Agak-agak senang nak yakin akan ke luar Negara. (senang kalau Allah senangkan). Tidur asrama sentiasa di serang. Nyamuk di atas, pijat dari bawah, dari segala penjuru. Mandi air telaga. Sapa mandi kolah masjid (air paip), kena denda. Makan beras hancur, ada yang warna merah. Lauk, ikan baja. Orang lain buat baja je ikan tu. Tulang punyala banyak. Pulak tu berapa ekor je. Masing-masing tangan berkudis pulak tu. Dengan nanah yang kuning kehijauan. Makan satu talam. Kuah masak lemak…. Puuh sedap je. Air, semua panas. Teh panas, sirap panas, oren panas, sarsi hutan, panas. Air halban, panas. Cawan selalu hilang. Bangkai pun tak Nampak. Senang je, masuk air dalam talam. 3 kali goyang, dah boleh hirup. Boleh terbang merata dunia ke? Cawan pun tarak, dhoif sangat.

Kalau dah kasut tak da, makan power-power tak da, letrik taka da. Pakai generator je. Silap haribulan, sebelum subuh nak hidupkan engine, suluh-suluh, pondok generator pun hilang…. Ada kumpulan gajah buat usrah gabungan kat situ. Terlindung pondok. Kalau dah semua taka da, apa yang ada? Yang ada JIWA BESAR. Yang ada CITA-CITA TINGGI (walau kau pendek rendah macam aku wahai Uwais Jerash!)
Dengan jiwa besar dan cita-cita tinggi yang Abuya tanamkan inilah kita dapat lihat apa yang terjadi sekarang. Abuya kata: Jangan menumpang dengan keyakinan Abuya, jangan menumpang dengan cita-cita Abuya. Jadikan keyakinan Abuya keyakinan kita, cita-cita Abuya cita-cita kita.

Tam dan Khairil (moga Allah terima roh Cikgu Khairol Anam sebagai orang-Nya al Fatehah) ke Haramain sebagai tukang masak, Us Azam Duta, pakar kari kepala ikan, juga di Haramain. Us Dhuha pun, amat mahir pelbagai masakan di Mesir, begitu juga Syafie anak Abg Hashim Melaka, dengan kerjanya yang tersusun dan terancang. Yang dah ada di luar jadi tukang masak pun ada, Mujahid, Rifaah, Abg Khai, Abg Raja, Syh Inaam, Syh Isnil. Syh Kamaruzaman Husin kata dia ke Mekah kerana nak baiki air cond. Wak Nasoha bantu tukang-tukang. Che Sal masak. Malah kalau korang teliti sekarang semuanya kata-kata Abuya sedang berlaku satu persatu. Malah banyak yang dah berlaku

Pejabat Terapung di kolam depan

Pejabat Terapung di Bt Hampar

Cuba baca mesej di bawah yang aku amik dari pelbagai sumber fb/bb/bb group:

Khaulah Attamimi:
Salam semua dari Kota London yang ajaib. Setiap hari dapat menikmati pelbagai musim. Pagi hujan, tengahari mendung, petang panas.. Maha hebat Tuhan.

Hamdan Abu:
Ana skrg kat Batam. Besok balik Mlysia..Naik feri ke jb. Cdgnya nk singah jumpa kwn2 d tg gemar…ikut A ni seronok d mana2 ada kwn2…klu d mana ada keluarga lg seronnok… sy azri kat Malysia ke… ngatkan dh sampai jarash…

Isnil Fajarharry Ahmad:
Along: x cukp kh gmbar2 ni sbg bukti yg smmgnya daku sdg brada dMesir? Ni bkn spr impose tau.

Qutaibah At Tamimi:
Skrg di Perth. Nk makan tgh hari. Sini jga kuda 3 ekor dan khidmat di café belah petang.

Azri Mohd Yunus:
Sy Harun, Anta di Jarash ke? 8hb july ni ke sana. Sy Harun masih disana ke? Klu nak ke Syria tgu ana sekali, ana pun kena pi tinjau2 sana!

JAMAL Pertanian
Ana d Bkk (Bangkok), kwn M1 Ana bawa remaja lelaki 2 orang. Projek A ada 6 premis. Ahli ada 7 orang.

Abu Ubaidah At Tamimi:
Kami baru selesai screen test (untuk tv RSA)… mmg A nak suruh hati blh taat apa saja.. kami masih di istana RSA Mekah, lps PR kami akan ke Madinah.

Cuba buka mata dan hati kita….Kalau bukan dorongan jiwa besar tak mungkin Bonda Ummu berani mengkritik Wahabi di Saudi, Syh Farul tetap bertahan membangunkan projek Abuya di Haramain, Syh Hashim gigih mengajak team bertaqwa dan tunaikan TT. Dr Rohaya sanggup jadi presiden KTS, Ibu Gina sanggup ‘menyerang’ yahudi semasa peluncuran KTS di Indonesia..

Setakat ini je. Moga-moga jiwa kita besar dengan menghalusi amal ibadah agar cita-cita kita jadi besar. Mudah-mudahan kita dapat membenarkan sabda Rasulullah saw: Islam di akhir zaman bangkit dari timur. Amin. Atk .

Ikhwan Homestay, Jerash, Jordan. 9.58am Jun 28, 2011
(anjangmuor.wordpress.com)

Advertisements

3 thoughts on “JIWA kena BESAR, baru CITA-CITA jadi TINGGI

  1. Aku berkawan ( dgn ahli Jemaah Abuya ) serta memerhati jemaah Abuya sejak 1976 agi….
    Betul apa yang kau cakapkan tu Anjangmuor……………

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s