What’s a Prophet’s Thumb?

Ibrahim & Hajar, di stable kuda milik GISB di Jerash, Jordan ( lokasi berdekatan Mat'am Qasr Lubnan)

A “Prophet’s thumb” is a birthmark in the form of an indention about the size of a large thumb print usually found on side of a horse’s neck. Superstition has it that this is the mark of a good and/or fast horse.

Prophet's Thumb pada Alifah

Inilah antara tafsiran orang putih tentang “Prophet’s thumb” . Walaupun macam positif tapi tak nampak kebesaran Rasulullah SAW. Sedangkan sejarah asalnya, ada seekor kuda Rasulullah SAW yang agak agresif ketika sedang berbaris untuk berperang. Untuk menenangkannya, baginda SAW menekan ibu jari tangan baginda yang mulia ke tengkuk/leher kuda tersebut lalu terjadilah mukjizat baginda yang besar, bukan sahaja kuda tersebut serta merta menjadi tenang malah, seluruh zuriat kuda tersebut mempunyai kesan tanda ibu jari tangan Nabi Muhammad SAW. Itulah yang orang putih sebut: “Prophet’s thumb” .

Ia adalah salah satu lambang kebesaran dan kemuliaan Nabi Muhammad SAW. Sementelahan pula, menunggang kuda adalah sunnah baginda yang sangat digalakkan. Kebencian Yahudi terhadap Nabi SAW meliputi semua perkara yang datang dari baginda. Yahudi cuba membunuh semua keturunan kuda Nabi Muhammad SAW tetapi sudah pasti tidak akan berjaya. Maka diusahakan cara lain untuk menjadikan umat Islam menjauhkan diri dari kuda.

Antara rancangan jahat mereka adalah dengan menjadikan sukan kuda untuk tujuan perjudian. Lumba kuda. Dipampang di dada akhbar jadualnya. Malah di kalendar-kalendar telah siap jadual lumba kuda setahun. Agar terpahat di pemikiran umat Islam, kuda hanya untuk perjudian….

Disamping itu, ternakan kuda sangat dikawal. Menjadikan ianya aktiviti yang sangat elit. Hanya layak dilakukan oleh orang-orang yang benar-benar kaya. Lalu terlalu sedikit umat Islam yang majoritinya sederhana dan miskin mampu memiliki kuda.

Maka, Abuya yang sangat memusuhi Yahudi melancarkan serangan terhadap Yahudi dengan menternak kuda dan melatih pengikut-pengikutnya menunggang kuda. Sejak era jemaah Al Arqam, hinggalah sekarang. Hari ini sekurang-kurangnya ada 4 bandar RSA yang mempunyai kuda, Terbilang,  Gong Kulim, Australia dan Jordan. Dengan kosnya yang amat mahal, Abuya  menaik taraf pendidikan remajanya setaraf anak-anak raja dan menteri di stable kuda.

Di tepi Mat’am Qasr Lubnan ini, aku seronok melihat remaja-remaja 14tahun, bertubuh kecil seperti Hasibi, Syafie, Abbad menguruskan sepasang kuda dengan pemantauan Adib. Selalu juga terdengar jeritan Adib memberi arahan-arahan lasernya. Alhamdulillah, tubuh ‘Ibrahim’ dan ‘Hajar’ semakin berisi, berkilat dan cantik.

Bandar RSA Terbilang lebih istimewa kerana adanya ‘Alifah’, kuda betina yang mempunyai ‘Prophet’s thumb’. Moga-moga remaja-remaja buah hati RSA inilah bakal menjadi tentera berkuda menentang Yahudi suatu masa nanti

Advertisements

2 thoughts on “What’s a Prophet’s Thumb?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s